Aktualności ze świata miłośników twórczości Tolkiena

AIGLOS XVI w sprzedaży

Źródło: oficjalna strona Aiglosa

Oddajemy w Wasze ręce szesnasty numer Almanachu Tolkienowskiego „Aiglos” będący zarazem ostatnim numerem półrocznika. Zgodnie z zapowiedzią od tej chwili przechodzimy na roczny cykl wydawniczy. Mamy nadzieję, że większa objętość almanachu zrekompensuje Wam rzadszą częstotliwość publikacji.
Numer rozpoczynamy ważnym esejem prof. Verlyn Flieger, którego tytuł jest fragmentem notatki J.R.R Tolkiena: „Zająć się opowieścią o Atlantydzie i zarzucić sagę o Eriolu”. Polecamy Waszej uwadze również artykuł dr Marii Błaszkiewicz o Samie Gamgee, który prezentowany był na cieszyńskim Triconie w 2010 roku. Kolejnym interesującym tekstem będącym pokłosiem ubiegłorocznego europejskiego konwentu jest artykuł prof. J.Z. Lichańskiego „Tolkienowska Mythopoeia: Bóg, wiara, wolność?”. Głos w sprawie zjawiska slashy w tolkienowskich fanfikach zabiera Kasiopea, zaś o zależnościach między Hobbitem a Silmarillionem opowiada Magdalena Kudelska ‚Geirve’. Zjawisko degradacji mitu i degradacji fantasy przybliża dla Was Wit Szostak.
Tym razem przeprowadziliśmy wywiad z osobą, którą znacie z rubryki „Zapiski wiekowego hobbita”, Andrzejem Kowalskim znanym w Sekcji Tolkienowskiej Śląskiego Klubu Fantastyki jako ‚Bilbo’.
Nowością są hobbickie bajeczki pióra Zosi Staneckiej ‚Nasturcji Gamgee’. Wszelako wielbiciele jej listów „Z archiwum poczty Michel Delving” znajdą niezawodnie w numerze kolejną porcję korespondencji. Polecamy Wam także opowiadanie „Powinność” autorstwa Tekli Cichockiej ‚Tici’.
Nie brakuje starannie wybranych wierszy i zagadek. Numer urozmaica wykreślanka, humor tolkienowski oraz teatrzyk opowiadający o cierpieniach młodego Fëanora.
Zapraszamy do działu recenzji, gdzie znajdziecie omówienia publikacji tolkienowskich, między innymi pióra prof. T.A. Shippeya, w wydarzeniach zaś przeczytać możecie informacje o imprezach i książkowych nowościach.
W przygotowaniu „Aiglosa” nr 16 pomogli nam Marcin Gugulski ‚Denethor’, Małgorzata Dzikowska ‚Marille Undómiel’ oraz Joanna Cheda ‚Niuchaczaus’.
Stale czekamy na Wasze opinie, listy i uwagi. Zamieścimy je na naszej stronie internetowej.

  • „Zająć się opowieścią o Atlantydzie i zarzucić sagę o Eriolu” – Verlyn Flieger
    Verlyn Flieger wzięła na warsztat kwestię zasadniczej zmiany ramy narracyjnej tolkienowskiego legendarium, jaka było zarzucenie koncepcji żeglarza Eriola/Aelfwine i zastąpienie jej przez mit Numenorejsko/Atlantydzki. Oznaczalo to ostateczne odejście od koncepcji „Mitologii dla Anglii” i wewnętrzne rozbudowanie legendarium, ktore stało się samoistnym tworem literackim.
  • Samwise Wielki – Maria Błaszkiewicz
    Autorka ocenia Sama jako bohatera i postać królewską, omawiając jego głęboką przemianę osobistą, jaką przeszedł w trakcie misji, i wykazując, w jaki sposób mit płodności i obrazy solarne w końcowych częściach książki podkreślają tę nową funkcję początkowo skromnego hobbita.
  • Tolkienowska Mythopoeia – Bóg, wiara i wolność? – Jakub Z. Lichański
    Esej jest podzielony na trzy części:
    i/ komentarze do wiersza Tolkiena,
    ii/ pytania o Boga i wiarę w tym wierszu [oraz ogólnie – w tradycji Inklingów],
    iii/ miejsce wolności w wierszu Tolkiena.
    Tezą eseju jest, że wiersz Tolkiena jest współczesnym manifestem wiary chrześcijańskiej lecz przedstawionym w duchu pism pierwszych ojców Kościoła.
  • Kim był król z Mrocznej Puszczy, czyli Hobbit przez pierwszoerowe okulary – Magdalena Kudelska ‚Geirve’
    Geivre tym razem próbuje spojrzeć na Hobbita przez okulary Pierwszej Ery. To tam należy szukać inspiracji i pierwowzorów wielu postaci znanych z kart książki.
  • Degradacja mitu – degradacja fantasy – Wit Szostak
    Literatura fantasy odwołuje się do mitu. Jednak należy pamiętać, że nie jest to „mit prawdziwy”, tylko – jak pisze Eliade – „mit zdegradowany”. W związku z tym punkt wyjścia mitotwórczości fantasy przypomina zmącone źródło. Wydaje się, że można wskazać trzy strategie mitotwórcze: rekonstrukcję mitu poprzez opis świata na wskroś mitycznego (Tolkien w Silmarillionie); opis świata, który żyje przesycony myśleniem mitologicznym (Tolkien we Władcy Pierścieni); opis naszego świata, który do swego wytłumaczenia potrzebuje narzędzi mitologicznych (proza Brunona Schulza).
  • Głos z Ciemnogrodu – Kasiopea
    Autorka zastanawia się nad granicami inspiracji i podejmuję próbę odpowiedzi na pytanie czy możliwa jest konstruktywna polemika pomiędzy miłośnikami slashy a ich przeciwnikami.

Kategorie wpisu: Fandom tolkienowski, Informacje medialne, Nowości wydawnicze, Twórczość fanów

Brak komentarzy do wpisu "AIGLOS XVI w sprzedaży"

Zostaw komentarz